Як діяти працівнику, якому відкрили е-лікарняний?

Уже всі заклади охорони здоров’я України формують медичні висновки замість видачі паперових лікарняних – сьогодні створено майже 1,4 млн медвисновків про тимчасову непрацездатність, 90% з яких у разі загальних захворювань або травм.На їх підставі було сформовано і передано до Фонду соціального страхування України на оплату 130 тисяч е-лікарняних.

Тож, вам створили медичний висновок. Як діяти? 

– Якщо ви маєте офіційне працевлаштування, то в разі тимчасової втрати працездатності для вас автоматично відкриється електронний лікарняний.

– Він сформується на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН), який лікуючий або сімейний лікар створить після огляду. Також е-лікарняний автоматично відкриється в разі оформлення медичного висновку для вашої дитини, яка потребує догляду.

– Одразу після створення медичного висновку на ваш контактний номер телефону надійдуть два повідомлення:

– від Е-health щодо створення медичного висновку із указанням його номеру;

 – та від Пенсійного фонду України щодо формування електронного листка непрацездатності, його номеру і періоду дії.

– Потрібно повідомити про це роботодавця.Це можна зробити будь-яким зручним способом, наприклад, телефоном.

 – Це все! Тепер ваше завдання – швидше одужувати і чекати виплати від Фонду соціального страхування України та роботодавця. За станом фінансування лікарняних зручно слідкувати в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund (інформація щоденно оновлюється за тегами # фінансування_  оперативно і #фінансування_ страхувальників).

– Роботодавець (а також усі роботодавці за сумісництвом) будуть бачити ваш е-лікарняний в своїх кабінетах страхувальників з дня його відкриття, але  почнуть призначення допомоги лише після завершення визначеного у ньому періоду непрацездатності і сплину строку, у який лікарі можуть внести зміни.

– Зверніть увагу: роботодавцю доступна лише загальна інформація про вашу непрацездатність, необхідна для призначення матеріального забезпечення – він не дізнається, чим саме ви хворіли.Тому не потрібно передавати роботодавцю медичний висновок про вашу  тимчасову непрацездатність, якщо лікар роздрукував для вас витяг,- він містить персональні дані і не є підставою для нарахування матеріального забезпечення.

Розглянемо окремі поширені випадки:

 Якщо ви одужали раніше

 – Електронний лікарняний створюється одразу зі статусом « закритий» та містить дату відкриття (початок непрацездатності) і дату закриття ( планова дата одужання або наступного огляду).

 – Якщо ви одужаєте раніше,ніж зазначено в е-лікарняному, це має засвідчити лікар – під час візиту він підтвердить працездатність і створить новий медичний висновок,який скоротить дію лікарняного.

Якщо ви довго хворієте

 – Якщо ви не одужаєте у визначений в первинному е-лікарняному термін, лікар створить наступний медичний висновок – на його підставі сформується окремий е-лікарняний, який продовжить тимчасову непрацездатність. Про це потрібно повідомити роботодавця.

–  Таких  електронних лікарняних може бути декілька в межах одного страхового випадку ( усі вони матимуть тотожну першу частину номеру е-лікарняного до знаку дефісу). За кожним із них матеріальне забезпечення призначається окремо – це дозволяє пришвидшити  отримання допомоги, адже для виплат не потрібно чекати одужання.

– Також новий медичний висновок (а отже наступний продовжений е-лікарняний) створять в разі госпіталізації або направлення на відновне лікування до реабілітаційного відділення санаторно-курортного закладу.

– Якщо ви лікувались від важких захворювань або травм, маєте ускладення і показання для продовження лікування в реабілітаційному відділенні, лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоровя направить вас а таке лікування до санаторно-курортного закладу прямо зі стаціонару. Курс реабілітації працюючих оплачується за кошти Фонду соціального страхування України у повному обсязі. Окремо за час відновного лікування  Фондом  оплачується продовжений на цей період е-лікарняний.

   Детальніше про механізм отримання реабілітації за кошти ФССУ:

http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/975799

 

Якщо під час перебування на лікарняному вам відкрили ще один, з іншої причини

Інколи різні страхові випадки перекриваються: наприклад, під час вашої хвороби може захворіти дитини, і ій знадобиться догляд. Або ж лікар направив вас на 14-денну самоізоляцію від КОВІД-19 як контактну особу, однак через декілька днів ви все ж захворіли.

 – Для таких випадків ми розробили «правила скорочення» – вони визначають пріоритет різних причин непрацездатністі і скорочують «непріоритетні» е-лікарняні.Так, лікарняний по ізоляції від КОВІД-19 ( який оплачується в розмірі 50% доходу) переривається на користь е-лікарняного по вагітності та пологах ( оплачується у розмірі 100% доходу), по загальній хворобі, необхідності догляду за хворими рідними тощо ( які оплачують залежно від стажу у розмірі від 50 % до 100% доходу). А електронний лікарняний по вагітності та пологах скорочує будь-який з лікарняних, у  той час як сам не може бути скорочений жодною іншою причиною непрацездатності.

 – Е-лікарняні скоротяться автоматично, а розмір матеріального забезпечення розрахує роботодавець.

Якщо не прийшло повідомлення про створення медвисновку та/або е-лікарняного.

 – Щось пішло не так. Варто спробувати з’ясувати, що сталось, аби виправити помилку.

 – Повідомлення про створення медичного висновку може не надійти, якщо ваші персональні   дані, наявні в лікаря, неактуальні. Разом перевірте правильність введеної інформації- можливо, ви змінили прізвище, у вас оновився номер телефону або не заповнено деякі з колонок.Важливо завжди повідомляти лікаря і роботодавця про зміни ваших персональних даних!          

Якщо інформація була неактуальна,після її оновлення ви отримаєте повідомлення.

 – Переглянути свій медичний висновок можна на Єдиному порталі державних послуг Дія (для цього у спеціальному розділі потрібно ввести номер запису сформованого медичного висновку з SMS).

– Поставити запитання щодо створення медичних висновків можна інформаційно- довідковій службі НСЗУ: 16-77.

–  Можуть бути дві причини, чому не надійшло SMS про відкриття е-лікарняного: у вашому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду не вказано неактуальний номер телефону, або е-лікарнчний не було створено.

– У першу чергу запитайте в лікаря, чи було ним отримано відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності і яку  саме. Е-лікарняний може не сформуватись, якщо система не знайте вас у Реєстрі застрахованих осіб – тобто не зможе підтвердити ваше працевлаштування. Якщо ви працевлаштовані, зверніться до роботодавця  або гарячу лінію Пенсійного фонду для з’ясування причин: 0800-503-753.

– Також е-лікарняний міг сформуватись, але повідомлення не надійти. Ви можете самостійно перевірити, чи відкрився лікарняний – для цього потрібно авторизуватись у вашому кабінеті на вебпорталі Пенсійного фонду за допомогою ЕЦП або пройти верифікацію за допомогою BankID. Там же ви зможете оновити свій контактний номер телефону.

Як дізнатись дату фінансування допомоги за е-лікарняними?

Перші п’ять днів страхового випадку оплачуються роботодавцем, а решта днів аж до одужання фінансується Фондом соціального страхування України незалежно від кількості е-лікарняних, якими оформлено випадок. Виключенням є допомоги по вагітності та пологах, по догляду за хворими дітьми тощо, які оплачуються за кошти ФССУ з першого дня.

– Дата фінансування допомоги від Фонду працівнику прямо залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку.

– Ми радимо не втрачати зв’язок із роботодавцем, цікавитись станом оформлення заяви-розрахунку і знати точну дату її подання.

– Знаючи точну дату подання заяви-розрахунку за своїм е-лікарняним,ви можете слідкувати за станом фінансування онлайн у телеграм-каналі Фонду:

                    https://t.me/socialfund.

– Інформація щодо профінансованих дат, у які роботодавцями було подано заяви-розрахунки, оновлюється у телеграм-каналі за тегом # фінансування_оперативно. Зазвичай проходить декілька банківських днів, доки після здійснення  фінансування кошти надійдуть на рахунки роботодавців для виплати лопомог працівникам.

– Однак аби працівники могли точно дізнатись, чи кошти вже перераховано їх роботодавцю, ми ввели у телеграм каналі додаткову звітність за тегом  #фінансування_ страхувальників – інформація оновлюється у розрізі регіонів і означає, що кошти за заявами-розрахунками, поданими по наведену дату, вже знаходяться на рахунку роботодавця.

– Після того, як кошти надійдуть на рахунок, роботодавець має виплатити допомогу працівнику у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після отримання коштів від ФССУ.

– Отримати консультацію щодо оплати е-лікарняними можна за номером гарячої лінії ФССУ: 0800-50-18-92, або в управлінні виконавчої дирекції Фонду, де зареєстровано вашого роботодавця, контакти у розрізі регіонів:       

 http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/968493.

 

В.о.начальника Деражнянського відділення управління виконавчої дирекції
Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області

Івасишена Л.В.